Oświadczenia Rady Europejskiej i Komisji – konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej 1 lutego 2024 r.

W związku z nieoczekiwanymi, bezprecedensowymi wyzwaniami, w tym rosyjską agresję zbrojną na Ukrainę, pandemią Covid-19 i rosnącymi stopami oprocentowania, należy wzmocnić długofalowy budżet UE, gdyż znalazł się on pod presją.

Rada Europejska osiągnęła porozumienie w sprawie przeglądu wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021–2027.

Rada Europejska zgadza się na wzmocnienie nowych priorytetów o 64,6 mld EUR (z czego 33 mld EUR pożyczek i 10,6 mld EUR przesunięć), w następujący sposób:

+50 mld EUR dla Ukrainy (17 mld EUR dotacji i 33 mld EUR pożyczek)

+2 mld EUR na migrację i zarządzanie granicami (dział 4)

+7,6 mld euro na sąsiedztwo i świat (dział 6)

+1,5 mld euro na Europejski Fundusz Obronny w ramach nowego instrumentu STEP (platforma strategicznych technologii dla Europy)

+2 mld EUR na instrument elastyczności

+1,5 mld EUR na rezerwę na rzecz solidarności i pomocy

Wsparcie dla Ukrainy:

Rada Europejska podkreśla potrzebę zapewnienia, wraz z partnerami, stabilnego, przewidywalnego i trwałego wsparcia finansowego dla Ukrainy w latach 2024–2027. W celu przyczynienia się do odbudowy i modernizacji kraju, wspierania spójności społecznej i stopniowej integracji z Unią. Z myślą o ewentualnym przyszłym członkostwie w Unii, zostanie ustanowiony Instrument na rzecz Ukrainy na lata 2024–2027.
W latach 2024–2027 suma całkowitych środków udostępnionych w ramach Instrumentu nie przekroczy 50 mld EUR, z czego:
a. 33 mld EUR w formie pożyczek gwarantowanych poprzez przedłużenie do 2027 r. istniejącej gwarancji budżetowej Unii, wykraczającej poza pułapy, na pomoc finansową dla Ukrainy dostępną do końca 2027 r.;
b. 17 mld EUR w formie bezzwrotnego wsparcia, w ramach nowego instrumentu tematycznego rezerwy na Ukrainę, ustanowionego poza pułapami WRF na lata 2021–2027.
Rada Europejska podkreśla potrzebę zwiększenia odpowiedzialności Ukrainy za jej wysiłki na rzecz odbudowy, poprzez przygotowanie przez rząd ukraiński planu reform i inwestycji Ukrainy na drodze do przystąpienia do UE. Jeszcze przed przyjęciem planu zdecydowanie zachęca się darczyńców spoza Unii Europejskiej do jak najszerszego udziału w ogólnoukraińskich wysiłkach na rzecz odbudowyzniszczonego wojną kraju.
Warunkiem wstępnym wsparcia dla Ukrainy, w ramach Instrumentu, jest utrzymanie i poszanowanie przez Ukrainę skutecznych mechanizmów demokratycznych, w tym wielopartyjnego systemu parlamentarnego i praworządności oraz zagwarantowanie poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Wdrażając Instrument Komisja i Ukraina podejmują wszelkie odpowiednie środki w celu ochrony interesów finansowych Unii, w szczególności w odniesieniu do zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji, konfliktom interesów i nieprawidłowościom, ich wykrywania i korygowania.
Rada odegra kluczową rolę w zarządzaniu instrumentem na rzecz Ukrainy. Decyzję wykonawczą Rady przyjmuje się większością kwalifikowaną celemprzyjęcia i zmiany planu na rzecz Ukrainy oraz zatwierdzenia i zawieszenia płatności na podstawie odpowiednich ocen i wniosków Komisji.
Na podstawie rocznego sprawozdania Komisji z wdrażania instrumentu na rzecz Ukrainy Rada Europejska będzie co roku prowadzić debatę na temat wdrażania Instrumentu celem zapewnienia wytycznych. W razie potrzeby za dwa lata Rada Europejska zwróci się do Komisji o przedstawienie wniosku w sprawie przeglądu w kontekście nowych WRF.
Rada Europejska ponownie wyraża determinację Unii Europejskiej i państw członkowskich, by nadal udzielać Ukrainie terminowego, przewidywalnego i trwałego wsparcia wojskowego, w szczególności za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju i Misji Pomocy Wojskowej UE, a także poprzez bezpośrednią pomoc dwustronną ze strony państw członkowskich, zgodnie z potrzebami Ukrainy. Kwestia ta będzie poddawana przeglądowi.

Działy 4 i 6 – Migracja i wymiar zewnętrzny

Aby zapewnić wystarczające środki finansowe na wsparcie państw członkowskich w radzeniu sobie z pilnymi wyzwaniami i potrzebami związanymi z migracją i zarządzaniem granicami w państwach członkowskich pierwszej linii, a także w państwach dotkniętych wojnami na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie, a także we wdrażaniu nowego paktu o migracji i azylu po jego przyjęciu, w tym nowych procedur granicznych, dział 4 zostanie wzmocniony o 2 mld EUR.
Rada Europejska przypomina o potencjalnym wykorzystaniu funduszy polityki spójności w celu sprostania wyzwaniom i potrzebom migracyjnym. W tym celu zwraca się do Komisji o pomoc państwom członkowskim w wykorzystaniu tej możliwości.
Aby umożliwić Unii zapewnienie niezbędnego wsparcia w kontekście nadzwyczajnych napięć geopolitycznych, priorytety działu 6 zostaną wzmocnione o 7,6 mld EUR. Pomoże to utrzymać skuteczną współpracę w zakresie migracji z państwami trzecimi, w tym wsparcie dla uchodźców syryjskich w Turcji i w szerszym regionie, a także kontynuację działań podjętych wcześniej za pośrednictwem funduszu powierniczego UE dla Afryki. Pomoże również wspierać Bałkany Zachodnie, południowe sąsiedztwo i Afrykę, w tym partnerstwa i finansowanie szlaków migracyjnych. Należy zapewnić wystarczające środki finansowe na poduszkę ISWMR.
W tym celu ułatwione zostanie wykorzystanie dostępnych środków finansowych oraz stworzenie synergii między instrumentami finansowania w celu zwiększenia wsparcia dla technologii krytycznych. W tym celu w odniesieniu do priorytetów STEP w okresie programowania 2021–2027 zastosowanie będzie miała 100 % stopa współfinansowania i 30 % płatności zaliczkowych.
W celu zwiększenia zdolności inwestycyjnych w dziedzinie obronności dodatkowe 1,5 mld EUR zostanie przeznaczone na Europejski Fundusz Obronny (EFR) w dziale 5.
Celem złagodzenia presji administracyjnej wywieranej na państwa członkowskie, aby umożliwić im przeprogramowanie celów STEP i zapewnić uporządkowane zamknięcie programów, termin składania ostatecznego wniosku o płatność okresową i związanych z nim dokumentów w okresie programowania 2014–2020 należy przedłużyć o 12 miesięcy, a stopa współfinansowania w wysokości 100 % zostanie zastosowana do wydatków zadeklarowanych w ostatnim roku obrachunkowym.

Instrumenty specjalne:

Rezerwa na solidarność i pomoc nadzwyczajną

Maksymalna kwota rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) zostanie zwiększona o 1,5 mld EUR.
W obliczu klęsk żywiołowych, które miały miejsce na terytorium europejskim, klęsk żywiołowych i kryzysów humanitarnych w państwach trzecich oraz w celu uniknięcia istnienia konkurencyjnych priorytetów, istniejąca rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) powinna zostać podzielona na dwa odrębne instrumenty w następujący sposób:
w ramach Europejskiej Rezerwy Solidarności kwota 800 mln EUR rocznie zostanie zwiększona o 216 mln EUR rocznie (w cenach z 2018 r.) na pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych objętych Funduszem Solidarności Unii Europejskiej;
w ramach rezerwy na pomoc nadzwyczajną kwota 400 mln EUR rocznie zostanie zwiększona o 108 mln EUR rocznie (w cenach z 2018 r.) na szybkie reagowanie na szczególne potrzeby nadzwyczajne w Unii lub w państwach trzecich.

Nowe zasoby własne:

Jak uzgodniono w 2020 r., Unia będzie nadal pracować nad wprowadzeniem nowych zasobów własnych. Wpływy z nowych zasobów własnych wprowadzone po 2023 r. zostaną wykorzystane na przedterminową spłatę pożyczek zaciągniętych w ramach NGEU.

Wpływ na płatności:

Aby zapewnić odpowiedni poziom środków na płatności, tak aby odpowiadał on zwiększonemu poziomowi środków na zobowiązania, ogólny pułap środków na płatności w ramach instrumentu jednolitego marginesu zostanie utrzymany, ale dostosowany poprzez przesunięcie niezbędnego pułapu na 2025 r., aby umożliwić Unii pokrycie potrzeb przewidywanych w 2026 r.
Kwota 10,6 mld EUR zostanie przeniesiona na wyżej wymienione priorytety, nie podważając jednak żadnego priorytetu politycznego w obecnych WRF:
4,5 mld EUR, z czego 2,6 mld EUR na ponowne wykorzystanie umorzeń w ramach ISWMR i IPA oraz 1,9 mld EUR uwolnionych z ISWMR w wyniku włączenia do instrumentu na rzecz Ukrainy kosztów wsparcia finansowego dla Ukrainy, o którym mowa w 2022 r., będą wspierać nowe priorytety finansowane w ramach tych programów;
Kwota 2,1 mld EUR zostanie przesunięta z programu „Horyzont Europa” na lata 2021–2027 i zostanie wykorzystana na rzecz programów określonych w niniejszym przeglądzie śródokresowym;
0,6 mld EUR zostanie przesuniętych z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej;
Roczna kwota przeznaczona na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji zostanie zmniejszona do 30 mln EUR (w cenach z 2018 r.) od 2024 r., co doprowadzi do łącznych oszczędności w wysokości 1,3 mld EUR w latach 2021–2027, w tym kwot wygasłych w latach 2021–2023;
1,1 mld EUR zostanie przesuniętych z elementów zarządzania bezpośredniego WPR i Funduszu Spójności, bez uszczerbku dla następnych WRF. Żadne krajowe pule państw członkowskich nie zostaną naruszone;
1 mld EUR zostanie przesuniętych z programu UE dla zdrowia.
Skip to content